Nederlandse vleesondernemingen zijn toonaangevend op het gebied van het duurzaam en concurrerend produceren van vlees. Afzonderlijk, maar ook met andere schakels in de keten werken COV-lidbedrijven aan de verdere verduurzaming van de productie om die positie te behouden en verder te versterken. Centraal staan kwaliteit, voedselveiligheid, dierenwelzijn, diergezondheid, het milieu en arbeidsomstandigheden.
Nederlandse slachterijen en vleesverwerkende bedrijven werken stelselmatig aan de verdere verduurzaming van het eigen bedrijf en van de productieketen als geheel. Dit alles wordt in de markt vertaald in beproefde kwaliteitsprogramma's en onderscheidende ketenconcepten.
Internationale voorsprong
Onze vleesondernemingen hebben met hun internationale oriëntatie en het werken met beproefde kwaliteitsprogramma's een voorsprong opgebouwd op het buitenland. De concurrentie op de mondiale vleesmarkt vergt
voortdurend aanpassingen en vernieuwingen.
Concepten
De duurzaamheidsinspanningen hebben in het winkelschap gezicht gekregen in diverse concepten als Good Farming Star, Peter’s Farm Kalfsvlees, VITEL-oké, Vlees Beter, Milieukeur, Keten Duurzaam Varkensvlees (KDV), Keten Duurzaam Rundvlees (KDR), LIVAR (Kloostervarken), Vair, Frievar, Lupinevarken, Heydehoeve, Buitengewone Varkens en andere thema- of streekgebonden producten. De lijst is verre van volledig, maar hoe dan ook: alle concepten haken in op trends in vleesconsumptie, maar vooral ook op verduurzaming en op het creëren van meerwaarde.
Vleesbedrijven borgen duurzame producten met kwaliteitscontroles door onafhankelijke instanties bij leveranciers van de vleesverwerkende bedrijven.
Actieprogramma's
Duurzame doelen van de vleessector zijn vertaald in actieprogramma’s rond Milieu & Energie, Dierenwelzijn & Diergezondheid en Kwaliteit & Veiligheid. Resultaten en voortgang heeft de COV in 2012 samengebracht in het Maatschappelijk Jaarverslag.
De COV wil de ontwikkelingen ook zichtbaar(der) maken. Dat gebeurt onder meer via het communicatieplatform www.vlees.nl, waar in principe alles over vlees te vinden is.
De site bevat (veel) informatie over het hoofddossier Duurzaamheid, maar ook over thema’s als Trends in Vlees en Marktconcepten.
-
Geertsen: ‘Maatschappelijk bewustzijn zit ingebed’
‘Flexibel en creatief. Dat is wat we als klein bedrijf willen zijn om maatschappelijke vragen om te zetten in marktkansen’. Dat zegt Max Geertsen van het gelijknamige Limburgse vleesbedrijf: ’Wij werken met diverse concepten, die we verwaarden naar de supermarkten. Dat we daarin slagen is voor ons een bevestiging dat we een goede lijn te pakken hebben.’ ‘Zoveel mogelijk vlees tegen de laagste prijs produceren is geen verhaal voor de toekomst; in elk geval niet ons verhaal en niet onze toekomst.’
Als centrale schakel in de keten zijn wij de partij die sterke punten van de boeren kunnen helpen uitdragen en vertalen naar onze afnemers, de retailers. We moeten meerwaarde creëren en het verhaal helpen vertellen. Vleesbedrijven kunnen de consument en de producent bijeen brengen. We zitten er immers precies tussenin.’
Lees hier het hele interview. -
Marktconcepten
Leden van de COV produceren en exporteren voor een groot aantal markten. Van Japan en Korea tot Europese landen zoals Italië, Duitsland en Groot Brittannië. Daarnaast levert de Nederlandse vleessector vlees aan Nederlandse vleesverwerkende bedrijven, maar via de supermarkten uiteraard ook aan Nederlandse consumenten.
Afnemers van Nederlands vlees stellen elk hun specifieke eisen. In Groot Brittannië gaat het om extra waarborgen rond dierenwelzijn. Voor Japan en Korea of de Verenigde Staten staan uiterst strenge eisen op het gebied van voedselveiligheid voorop. Weer andere landen stellen eisen aan gewichten of aan de vlees/vetverhouding in het vlees.
Die wensen en eisen worden teruggelegd bij het boerenbedrijf. Veehouders maken een keus voor welke markt zij willen produceren. Op basis daarvan richten zij hun bedrijfsvoering in, kiezen zij voor een bepaald type dier of voer of een bepaald soort huisvesting. Een marktgerichte benadering waarbij consumenten en klanten voorop staan.