Leer duurzamer dan plastic alternatieven
Mensen die liever geen leer kopen, kiezen in veel gevallen voor leervervangers. Deze worden vaak gepresenteerd als duurzaam alternatief, maar zijn in de werkelijkheid voornamelijk gemaakt van plastic. Het chemische proces van plastic is niet alleen vervuilend, maar ook schadelijk voor ons milieu en onze gezondheid vanwege de microplastics die vrijkomen en in ons lichaam terechtkomen.
Eric Liedtke, voormalig marketingdirecteur van Adidas, beschrijft polyetheentereftalaat (PET) als een eeuwig materiaal dat nooit helemaal verdwijnt: het valt uiteen in microplastics en komt via bodem, lucht en water in onze voedselketen, bloedbaan en longen terecht. Hij stelt dat microplastics “een alomtegenwoordige moordmachine worden” en gelooft dat gerecycled plastic uiteindelijk niet meer als duurzaam zal worden beschouwd.
“PET is een eeuwig materiaal: het valt uiteen in microplastics en komt via bodem, lucht en water in onze voedselketen, bloedbaan en longen terecht.”
Gerecycled PET wordt onder andere verwerkt in kleding en dus ook in leervervangers. Wat veel mensen niet weten is dat ze met gerecyclede kledingstukken meer microplastics in het milieu brengen dan met nieuwe PET-vezels. “Gerecycled plastic is nog steeds plastic”, concludeert Liedtke.
Dierlijk leer duurzaam
Gustavo Gonzalez-Quijano, het hoofd van de vereniging voor de lederindustrie COTANCE, kan niet begrijpen waarom dierlijk leer wordt vervangen door vervuilend plastic. “Leer wordt gemaakt van een hernieuwbaar, natuurlijk, duurzaam en milieuvriendelijk bijproduct van de vleesindustrie. Het is absurd om het te vervangen door plastic.”
“Leer wordt gemaakt van een hernieuwbaar, natuurlijk, duurzaam en milieuvriendelijk bijproduct van de vleesindustrie.”
Beschermende regelgeving
Duitsland heeft al stappen genomen om echte leerbedrijven en hun producten te beschermen tegen misleidende benamingen van nepkunstleer. Het land heeft besloten om authentieke leerproductie wettelijk te beschermen. Het Duitse VDL (Verband der Deutschen Lederindustrie e.V.) is nu gemachtigd wettelijke waarschuwingen te geven aan bedrijven die het woord “leer” misleidend in hun reclame gebruiken. Het doel is te zorgen voor transparantie en oneerlijke claims te bestrijden, aangezien aangesloten bedrijven schade ondervinden wanneer de term “leer” verkeerd wordt gebruikt, met misleiding van de consument tot gevolg.
Bron: Nederland Vleesland