search

Nieuws

Omzet keurmerken in vleessector stabiel in 2024

Omzet keurmerken in vleessector stabiel in 2024
08 mei 2025 | Algemeen

De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van marktonderzoeksbureau Circana laat zien dat de omzet van duurzamere keurmerken in 2024 stabiel is gebleven. Producten met een onafhankelijk geborgd keurmerk groeiden in omzet met 2,8%, vrijwel gelijk aan de algemene groei in food (3%). Het marktaandeel van deze keurmerken bleef daarmee rond de 25%.

Beter Leven keurmerk blijft leidend
Binnen de vleessector laat het Beter Leven keurmerk een omzetgroei zien van 2,9%. Het keurmerk is inmiddels stevig verankerd in het schap. Zo heeft vers varkensvlees een omzetaandeel van 90% met keurmerk, en ligt dat aandeel bij vers pluimveevlees op 93%. In de categorie vleesconserven is zelfs 98% van de omzet afkomstig van producten met een keurmerk.

Huismerken trekken keurmerkengroei
Huismerken spelen een belangrijke rol in de verduurzaming van het vleesschap. Terwijl huismerken in totaal goed zijn voor 33,1% van de omzet, komt daarvan maar liefst 70% uit producten met een keurmerk. Ter vergelijking: bij A-merken is dat aandeel 30%.

Vanaf 2025 wordt ook het keurmerk 'Beter Voor Boer en Natuur' opgenomen in de Monitor Keurmerken Retail. Naar verwachting zal dit het aandeel keurmerken bij huismerken verder vergroten.

Ruimte voor groei
Hoewel het aandeel keurmerken in vlees(producten) al hoog is, ziet Circana nog ruimte voor verdere groei, met name in de categorie vleeswaren.

De Monitor Keurmerken Retail wordt uitgevoerd door Circana in samenwerking met een consortium van keurmerkorganisaties.

Bron: Circana
Monitor Keurmerken Retail 2024
Omzet duurzamere keurmerken stabiel in 2024