F. Wellink Lekkerkerk B.V. is de grootste onafhankelijke verwerker van varkenskoppen in Europa. Van bot tot snuit, hersenen en oren, alles wordt gebruikt. Het past bij de no waste-visie van directeur Paul Wellink.
Wellink maakt zich al jaren hard voor het no waste-principe. Slachtbijproducten, de benaming voor producten komend van varkenskoppen, zijn voor de onderneming letterlijk en figuurlijk een hoofdproduct. “Weinigen in Nederland die acht, negen jaar geleden varkenswang aten. Dankzij de promotie en de samenwerking met onder andere sterren-chefkoks worden deze producten wel weer gegeten.”
In het bedrijf worden varkenskoppen veredelt voor onder andere de worstindustrie en snack- en maaltijdproducenten. Als één van de weinige producenten in Europa heeft Wellink een uitgebreide pre-mix afdeling. Tailored for your needs luidt de slogan. Klanten kunnen hier met eigen receptuur laten produceren. Met de Teeuwissen Group is er een combinatie ontstaan voor de maximale verwaarding van dierlijke bijproducten als botten, vetten en zwoerden. “Absolute synergie” in de woorden van Paul Wellink.
No waste
Wellink is nog altijd betrokken bij het No Waste Network, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken. In 2011 krijgt DMC Maaltijden, een volledig dochterbedrijf van Wellink dat medio 2015 verkocht is, een award voor het No Waste principe met de maaltijd à la carte service. Dit houdt in dat klanten van bijvoorbeeld ziekenhuizen kunnen kiezen tussen verschillende gerechten en portiehoeveelheid. Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit is gebleken dat dit een enorme winst oplevert: de voedselverspilling heeft men weten terug te dringen van 40% naar 2%.
De focus lag toen op het denken in concepten en het drukken van de integrale kostprijs. “Wij zien ons nog steeds als een bedrijf onder meer concepten verkoopt en niet een bedrijf dat alleen producten verkoopt waar een prijs aan hangt. Wij kijken met onze klanten mee naar hoe je die producten maakt en hoe wij het samen de integrale kosten kunnen verlagen. Een andere manier van werken dus.”
Transparantie
Wellink pleit voor zoveel mogelijk transparantie binnen de vleessector. “We moeten laten zien wat we allemaal goed doen. Open zijn.” Ook in Nederland is er volgens hem een afzetmarkt voor oude onbekende producten. “Gelukkig zie je de opinie in Nederland veranderen en wil een groeiende groep mensen ook gebruik maken van het hele dier. En als we dan toch dieren slachten, is een optimale verwaarding met het oog op duurzaamheid de juiste optie”.
De afzetmarkt van Wellink bevindt zich gedeeltelijk over de grens. Wellink neemt voor een verdere ontwikkeling van haar verkoop ook deel aan handelsmissies.
Imago
Op niet al te lange termijn verwacht Wellink dat hij toestemming krijgt om met het bedrijf in Lekkerkerk rechtstreeks de Chinese markt te bedienen. Het betekent vooral “een uitbreiding van een relatief nieuwe markt met fantastische meerwaarde”. Omdat er een ‘reshuffeling’ gaande is van goederenstromen, “en daar hebben wij wel last van”, richt Wellink zijn pijlen niet alleen maar op Azië, maar ook op landen als Cuba en Mexica. Deze landen moeten in de toekomst een springplank gaan worden naar Noord en Zuid-Amerika. “Onze producten zijn geschikt voor bijna alle landen waar ze onder meer worstjes maken.”
In het buitenland wordt het Nederlandse vlees geroemd zegt Wellink. In thuisland Nederland hangt er rondom vlees soms een minder goed imago. “Dat is jammer en onterecht want varkensvlees wordt toch veelvuldig gebruikt door de consument.” Zolang je maar eerlijk bent over de producten en het oog hebt dat ons varkensvlees samen met ander producten op het bord van de consument mag komen, vind Wellink dat we er meer energie in moeten stoppen op toch vooral de lekkere kant van varkensvlees te tonen. Ook de tendens naar Beterleven, Bio- en streekproducten wordt van harte ondersteund door Wellink.
Het bedrijf heeft zich voor dit soort extra initiatieven laten certificeren, om zo ook mee te kunnen doen in deze ketens. Wellink: “Praat niet over cijfers maar laat zien en proeven hoe lekker een varkenswangetje is. Verdedig je niet maar vertel gewoon hoe goed we het als sector doen.”
Naam: Paul Wellink
Functie: directeur P. Wellink Lekkerkerk BV
Over het bedrijf: Opgericht in 1979 door Frank Wellink en veredelt varkensvleesproducten voor o.a. de worstindustrie, snack- en maaltijdproducenten.
Quote: “We moeten laten zien wat we allemaal goed doen als sector. Open zijn.”