Aan het roer bij kalverslachterij Vitelco staat de energieke ondernemer Paul Meeuwissen. Hij is zeven dagen per week, 24 uur per dag met het bedrijf bezig. “Het ondernemen grijpt je op een positieve manier.”
Een uitgerust gezicht, onberispelijk gekleed, een goed humeur. Paul Meeuwissen werkt sinds 2005 in het familiebedrijf Vitelco. Het is zijn passie. “Ik doe datgene wat ik het allerleukst vind. Ondernemen is echt mijn hobby. Ik zou niets anders kunnen bedenken wat ik liever zou doen dan dit.”
Voordat hij in het familiebedrijf (uit 1958) kwam werken, was Meewissen onder andere in dienst bij Nutreco. “Het is goed om te kijken bij andere bedrijven”, zegt hij. “Ik kon ervaring en kennis meenemen en daardoor onze interne processen anders managen.” Die ruimte voor verandering kreeg hij ook van de familie Paridaans. De directie van het bedrijf wordt gevormd door vier echte ondernemers, vertelt hij. “Wij waken ervoor dat we met z’n allen op één lijn blijven zitten.”
Veranderende processen
De focus van Meeuwissen ligt bij “het volharden en nastreven van optimalisatie”. Zijn werk is nooit klaar. “Er zijn altijd invloeden van buitenaf die processen weer veranderen. Een voorbeeld zijn de steeds hogere kwaliteitseisen die gesteld worden aan productveiligheid en dierwelzijn. De maatschappij verandert en daarmee ook het consumentengedrag.”
Kijkend naar de toekomst zullen dierenwelzijn, traceability en kwaliteitsconcepten, steeds belangrijker worden, denkt hij. “Ontwikkelingen die wij nauwlettend volgen. Niet omdat instanties ons hiertoe dwingen, maar vanuit onszelf.” Andere thema’s zijn het transport van dieren, reductie medicijngebruik en duurzaamheid.
De toekomst betekent ook nieuwe exportmogelijkheden Na jaren lobbyen is er nu een overeenkomst bereikt met de Verenigde Staten. Ruim 90 procent van al het kalfsvlees gaat de grens over. Uiteraard is Europa de belangrijkste afzetmarkt maar het kalfsvlees wordt o.a. ook geëxporteerd naar Azië, Afrika en het Midden-Oosten. Dat heeft niet alleen te maken met de lage consumptie van kalfsvlees in Nederland, maar ook met het ondernemerschap in sector.
“We moeten constant naar nieuwe markten buiten Europa blijven kijken. Voor verdere groei en een optimale verwaarding van het totale kalf zijn we aangewezen op onze exportpositie. Als je kijkt naar de eisen in Nederland aangaande vlees, en bijvoorbeeld de kosten die wij als sector zelf moeten betalen voor de keuring, dan is er geen sprake meer van eerlijke concurrentie. Binnen de Europese Unie is het level playing field soms ver te zoeken. Dat dwingt je tot ondernemerschap en het kritisch blijven kijken naar je eigen organisatie.”
Gevraagd naar een voorbeeld van goed ondernemerschap noemt hij de keuze voor gesloten en geklimatiseerde wagens voor het transport van kalveren. Kalveren worden door ons enkel vervoerd in gesloten en geklimatiseerde wagens. De jonge dieren kunnen gaan liggen in stro, met een constante omgevingstemperatuur en de lampen in de wagen kunnen uit. “Dit geeft minder stress waardoor de kwaliteit van het vlees beter wordt. Zo’n wagen is een grote investering maar wel één die zich terugbetaalt.”
Van vlees tot leer
Vitelco maakt onderdeel uit van de PALI Group, een internationaal opererende veehandelsorganisatie en een belangrijke producent van kalfsvlees en geiten(lams)vlees met afzetgebieden binnen en buiten Europa. Bij Vitelco worden ongeveer 7500 kalveren per week geslacht. Het levert blank vlees op, (afkomstig van kalveren tot 8 maanden), en jong rosé kalfsvlees (afkomstig van kalveren tot 8 maanden), en rosé kalfsvlees afkomstig van kalveren tussen de 8 en 12 maanden. Deze kalfsvleessoorten worden op Vitelco’s uitbeen- en productieafdeling verwerkt tot uiteenlopende varianten en snitten.
De afgelopen tien jaar heeft Vitelco een krachtige groei gekend, met dank aan een goede ketenbeheersing. De capaciteit verdubbelde. Van mesters tot het transport, Vitelco heeft alles in eigen huis. Onze organisatie kenmerkt zich door haar sterke integrale structuur. Daarnaast wordt het hele dier verwaard. “Van levend dier tot leer”, aldus Meeuwissen. Zelfs de mest van onze dieren doet nog dienst als biobrandstof.
Topsport
Hoewel de afzetmarkt zich voornamelijk buiten Nederland bevindt, is het bedrijf naar het buitenland verplaatsen nooit een optie geweest. “Onze sterke integratie is ons grootste kapitaal.” Onze mesters noemt hij een “zeer belangrijke schakel in de keten. Zij leveren topsport.” Door hun ervaring en inzet verbeteren constant de technische resultaten en zijn karkasgewichten en de vetdekking uniformer geworden. “Al deze kennis en kunde halen wij uit Nederland.”
Als directeur operationele zaken blijft Meeuwissen voortdurend zijn organisatie scannen op kostenreductie, rendementsverbeteringen en het optimaliseren van de KPI’s. “Dat zit echt ingebakken in onze organisatie.” Hij krijgt constant digitaal een update met hoe het productieproces er voor staat en kan waar nodig direct bijsturen. Wijzend naar zijn computer: “We kunnen op iedere afdeling live meekijken. Zo houden we constant de vinger aan de pols.”
Toen Meeuwissen in 2005 begon, lag er een prachtig businessplan voor de daarop volgende vijf jaar. Een plan waarin stond waar het bedrijf naar toe moest. “Onze sector blijkt echter enorm dynamisch. We werd gedwongen continue het plan aan te passen. Het is uiteindelijk een levend document geworden.” Erg vindt hij dit niet. “We worden geprikkeld door kansen en door bedreigingen. Passie, focus en kwaliteit. Dat is waar ik en Vitelco voor staan.”
Naam: Paul Meeuwissen
Functie: directeur operationele zaken Vitelco
Over het bedrijf: Vitelco levert wereldwijd kalfsvlees. Het assortiment (vers of bevroren) is zeer omvangrijk. Het bedrijf maakt onderdeel uit van de PALI Groep.
Quote: ”Uiteindelijk draait het allemaal om passie, focus en ondernemerschap”